عزاداری برای اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زهرا(س)، جزو ارکان اصلی حفظ و ترویج مکتب اهل بیت(ع) است. این مراسم نه تنها وسیلهای برای یادآوری مظلومیت و جایگاه عظیم اهل بیت(ع) است، بلکه باعث انتقال معارف الهی و تقویت پیوند معنوی با اهل بیت(ع) میشود. در این نوشتار، تاریخچه و دلایل عزاداری برای حضرت زهرا(س) از دوران حیات ایشان تا دوره معاصر و دوران پس از انقلاب اسلامی بررسی میشود.
عزاداری برای حضرت زهرا(س)؛ سنتی دیرینه در تاریخ شیعه
عزاداری برای حضرت زهرا(س) همواره جزئی از سنتهای شیعی بوده است که از همان دوران حیات ایشان آغاز شد. تاریخ نشان میدهد که در زمانهای مختلف، این عزاداریها به اشکال مختلفی برگزار شده است و همواره با فشارهای سیاسی و اجتماعی روبرو بوده است. در شرایط اختناق و سختیهای پس از شهادت حضرت زهرا(س)، عزاداری برای ایشان همواره با محدودیتهایی مواجه بوده است. بهویژه که قبر ایشان به وصیت خود حضرت، شبانه و مخفیانه دفن شد و حتی مکان آن نیز برای مدتها ناشناخته باقی ماند.
شبههزنیها و نقدهای تاریخی به عزاداری فاطمیه
یکی از شبهاتی که در سالهای اخیر مطرح شده است این است که عزاداری برای حضرت زهرا(س) پس از انقلاب اسلامی و یا در دورههای اخیر آغاز شده است. این تصور کاملاً اشتباه است، چرا که تاریخ نشان میدهد اولین عزادار حضرت زهرا(س) خود امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام) بود که در لحظات دفن حضرت، مرثیه خواند و برای او گریست. این موضوع نه تنها در تاریخ ثبت شده، بلکه در سیره اهل بیت(علیهمالسلام) نیز به وضوح آمده است. بهویژه هنگامی که امام حسین(علیهالسلام) و امام حسن(علیهالسلام) و دیگر خاندان پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) در سوگ حضرت زهرا(س) سوگواری میکردند، این سنت در جامعه مدینه گسترش یافت و حتی اهل بیت(علیهمالسلام) در این مراسمها نقش کلیدی داشتند.
برکات و آثار معنوی عزاداری برای حضرت زهرا(س)
عزاداری برای حضرت زهرا(س) نه تنها برای تجلیل از مقام ایشان بلکه برای زنده نگهداشتن آموزههای معنوی و اخلاقی اهل بیت(علیهمالسلام) است. در روایات آمده است که «مؤمنین در شادی ما شاد و در عزای ما عزادار باشند»، این توصیه، هم بهعنوان یک دستور دینی و هم بهعنوان یک فرهنگ معنوی، نشاندهنده جایگاه ویژه عزاداری برای اهل بیت(علیهمالسلام) است. امام رضا(علیهالسلام) نیز در حدیثی به ریان بن شبیب فرمودند که «اگر میخواهی در درجات عالی بهشت با ما باشی، باید در عزای ما محزون باشی».
این عزاداریها تنها محدود به گریه و اندوه نیست، بلکه تجمع در این مجالس بهویژه از منظر روانشناسی، باعث درمان بسیاری از بیماریهای روحی و روانی میشود. از طرفی این مجالس فرصتی برای تبادل فرهنگی و آموزش معارف اهل بیت(علیهمالسلام) به نسلهای جدید فراهم میآورد. امام رضا(علیهالسلام) میفرمایند: «هر کس در مجلسی بنشیند که در آن امر ما احیا میشود، دلش در روزی که دلها میمیرند، نمیمیرد».
عزاداری برای حضرت زهرا(س) در دورانهای مختلف تاریخ
عزاداری برای حضرت زهرا(س) در طول تاریخ همواره با فشارهایی از سوی حکومتها روبرو بوده است. در دورانهایی که شیعیان تحت فشار حکومتهای ظالم قرار داشتند، این عزاداریها بهصورت مخفیانه برگزار میشد، اما در دورههایی که فشارها کاهش مییافت، عزاداریها بیشتر علنی و گسترده میشد. در قرنهای سوم و چهارم هجری، با گسترش حکومتهای شیعهمذهب مانند آلبویه در عراق، حمدانیان در سوریه و فاطمیان در مصر، عزاداریهای عمومی برای اهل بیت(علیهمالسلام) رونق بیشتری گرفت.
در دورانهای معاصر نیز عزاداری فاطمیه بهویژه در دوران صفویه و پس از آن در دورههای قاجار و پهلوی، توسعه یافت و بهطور گستردهتری در جوامع شیعی برگزار میشد. عزاداری در این دورهها علاوه بر جنبه معنوی، بهعنوان ابزاری برای مبارزه با ظلم و فساد حکومتی نیز مطرح بود.
نقد و بررسی ادعاهای معاصر درباره عزاداری فاطمیه
بسیاری از افراد گمان میکنند که عزاداری برای حضرت زهرا(س) پس از انقلاب اسلامی یا بهعنوان یک آیین دولتی جدید شکل گرفته است. این تصورات نادرست است. در تاریخ معاصر این عزاداریها از ابتدای قرن بیستم تا دوران پهلوی و حتی پس از انقلاب اسلامی، همواره وجود داشته است و در واقع در این دورانها بهویژه در دورههای مبارزاتی، نقش این مراسمها در تقویت هویت شیعی و مبارزه با رژیمهای ظلمانی آشکارتر شده است.
عزاداری برای حضرت زهرا(س) یک سنت قدیمی و ریشهدار در تاریخ شیعه است که از زمان خود حضرت و امیرالمؤمنین(علیهالسلام) آغاز شده و همواره در تمام دورههای تاریخی با فشارهایی از سوی حکومتها روبرو بوده است. این عزاداریها نه تنها برای تجلیل از مقام حضرت زهرا(س)، بلکه برای زنده نگهداشتن آموزههای اهل بیت(ع) و انتقال معارف دینی به نسلهای آینده اهمیت دارد. همچنان که در دوران معاصر و پس از انقلاب اسلامی، این مراسمها بهعنوان نماد مقاومت و هویت شیعی تقویت شده و در سطح گستردهتری برگزار میشود.
نظر شما